
ماکروگرافی یا عکاسی ماکرو چیست ؟
ماکرو گرافی در تعریف کلی یکی از ژانر های عکاسی است که در آن ثبت تصویر از فاصله بسیار نزدیک انجام می گردد .
عکاسی ماکرو یکی از مباحث عکاسی می باشد که از منظر عکاس خلق یک اثر هنری بوده و از منظر مخاطب تصویر بدست آمده از عکاسی ماکرو جزئیات و نقاط تاکید سوژه را به وضوح و بسیار قابل اهمیت جلوه میدهد .
به زبان ساده تر می توان گفت که عکسی که به روش ماکروگرافی از یک سوژه تهیه می گردد ، جزئیاتی از سوژه را به نمایش می گذارد که با چشم غیر مسلح نمی توان دید و از طرفی اثر تاثیر گذاری در ذهن مخاطب را ایجاد میکند که عمدتا به زیبایی و ظرافت اشاره دارد .
استفاده از عکس های ماکروگرافی در عکاسی محصول یکی از شگرد های بازاریابی برای جذب مشتری (مصرف کننده کالا ) با استفاده از مباحث نورو ماکتینگ یا همان فروش به مغز می باشد که بسیار در افزایش فروش محصولاتی همچون پوشاک ، لوازم آرایشی ، زیورآلات ، قطعات صنعتی کوچک و متوسط و … تاثیر مثبتی دارد .
اکثر فعالین زمینه فروش آنلاین در ایران ا به این روش عکاسی و بازار یابی اهمیت قابل توجهی قاعل نیستند و بیشتر سعی دارند با استفاده از عکس های دکوراتیو و یا مدلینگ و … به معرفی کیفیت و جزئیات محصولات خود بپردازند .

در صورتیکه با بررسی نوع ارائه برند های خارجی و مخصوصا اروپایی در میابیم که اهمیت عکاسی ماکرو در زمینه بازاریابی و فروش بسیار حائز اهمیت بوده به گونه ای که اکثر فعالین در زمینه مد و زیورآلات و … اروپایی و امریکایی در وب سایتها ، بنر های تبلیغاتی ، پست های فضای مجازی و … اکثرا از یک یا چند فرم عکاسی ماکرو برای جذب مشتری بیشتر استفاده می نمایند .
اهمیت عکاسی ماکرو و تاثیر عکس بر فروش :
تاثیر عکس بر فروش یکی از مباحث اثبات شده و مهم در بازاریابی به خصوص بازاریابی در سطح فضای آنلاین می باشد که توضیح آن تقریبا کاریست بیهوده چرا که همگان بر آن واقف هستند .
اگر بخواهیم به زبان ساده تاثیر عکس ماکرو بر فروش را توضیح دهیم باید به چند نکته مهم توجه داشته باشیم و با کنار هم گذاشتن آنها خود به اهمیت آن پی خواهیم برد .
زمانی که مخاطب به عکس یک محصول مینگرد دو پارامتر باعث امتیاز دهی به محصول مورد نظر ،در نا خود آگاه وی می گردد .
اولین پارامتر حسی است، که مخاطب از زیبایی و دلنشینی تصور تجربه می کند. که این پارامتر در نگاه کلی به هنر نهفته در آن قاب تصویر (اعم از نور پردازی صحیح ، زاویه درست ، رنگ دلنشین و … ) و پیام تصویر بستگی دارد .
دومین پارامتر نشان دادن جزئیات سوژه به درستی و بزرگنمایی ویژگی هایی است که در نظر مخاطب از اهمیت قابل توجهی برخوردار است . که این پارامتر به درک درست عکاس از سوژه و شناخت صحیح از نیازهای مخاطب بستگی دارد .
با جمع بندی موارد فوق می توان چنین گفت که ارائه یک حس خوب به همراه تاکید بر رفع یک یا چند نیاز خاص در مخاطب ، اگر در قاب تصویر همگی باهم به مخاطب منتقل گردد؛ تاثیر بسیار ژرفی در تبدیل یک دنبال کننده ساده به مشتری خواهد داشت .
و نهایتا تاثیر خوبی مخاطب از تصویر ارائه شده در ناخود آگاه و مغز خود تجربه می کند ، تبدیل به ابزاری قدرتمند برای فروشنده می گردد که نرخ تبدیل مشترین خود را افزایش دهد .
راه ها ، سبک ها و ژانر های متعددی برای عکاسی محصول محصول وجود دارد که نسبت به نوع محصول ، پرسونا مخاطب و … میتوان بهترین گزینه ها را برای محصول خود انتخاب کرد . ولی اگر فروشنده پوشاک ، زیور آلات و یا قطعات صنعتی ریز و دقیق هستید به شما توصیه می کنیم از ماکروگرافی یا عکاسی ماکرو در بازاریابی محصولات خود غافل نشوید چون تاثیر ژگرفی در نرخ تبدیل لید های پسیو به لید های اکتیو دارد .
به طور مثال تاثیری که یک عکس ماکرو ازجزئیات گلدوزی یک مانتو بر ذهن مخاطب شما دارد را نمی توان از هیچ یک از سبک های دیگر انتظار داشت .


یا مثلا تاثیری که یک عکس ماکرو هنری از یک تسبیح در ذهن مخاطب میگذارد را نمی توان از سبک های دیگر (همچون فلت و یا دکورتیو) انتظار داشت .


